lördag 4 maj 2013

Salmonator på topp

Tack Kent för en legendarisk båt. 3e över tjugo.....

I hamn kl 7, ingen DIMMA så för en gångs skull fick vi en full dag och hur vi tog chansen.

Längre ut låg ett koppel m båtar men vi hittade varmt vatten långt in på 35 m så vi la oss ensamma där

Fullt ställ vid 8.30, nej just det vi hann inte för då small det till och det rejält, Martins tur men han överlät det till mig... Sanslöst snällt. Gud kommer ge dig en gåva sa jag direkt o visste inte så rätt jag hade...

1minut senare smäller en lika stor till på, martin börjar drilla men tyvärr går linorna ihop när två storlaxar gör många taildance. Martins lax får slaklina o drar direkt. Efter en god kamp o snygg håvning landas mitt nya pb på 12,46 kg.

30 minuter senare smackar det till rejält och vi är säkra på riktig storlax. Efter en lång kamp med fina rusningar håvar jag en lax som missar 10kg med ett halvt kilo.. Samtidigt tar vi en mindre i ett dubbelhugg.

5 timmar följer med endast en mindre lax.

När vi har en halvtimmes fiske kvar går vi över morgonens wp och vilken lycka. 3 rusningar på 100m och en omöjlig kamp gör att ca 30m lina finns kvar. Martin fightar o jag rensar allt på rekordtid ca 10min.

Äntligen kan båten läggas i friläge och laxen stoppas o börjar komma in under kanske 20 min. Vid båten glr den 3 rusninhar o jag för styra gasa frilägga båten om vart annat. Till slut kan Martin baxa in den o jag håvar den bestämt. Vi lyfter in den så försiktigt vi kan.

Drömmen är uppfylld med en 20,5kg lax säkrad. Vi står båda med ben o armar som skakar okontrollerat o ett gutturalt vrål blandas med omfamningar

5ft sg14 koppar
5ft ismo stor svart
15ft nk mag s6
30ft nk mag svenska flaggan
25 ft sg14 green line
40ft sg 14 blue magic

Temp 6-6,3

2 kommentarer:

  1. STORT Grattis hela gänget.
    Hänger gärna med ut en tur om ni vill ha gamla båtägaren med i båten någon gång. Fiskesuget är VÄRRE utan båt.
    / Kent.

    SvaraRadera
  2. Måste bara revidera lite. Det är 1a över 20 i den båten. Många 17-18 men ingen 20+ Den togs med en annan båt. Så jäkla kul att ni blev nöjda med köpet. Blev några tårar när du rullade iväg härifrån.....Fish on gubbar =)

    SvaraRadera