torsdag 16 maj 2013

Blue Marlin.... CHECK!!!!

Redan som liten grabb fanns där en dröm som jag visste inte skulle gå i uppfyllelse....

Någonstans där på vägen förstod jag att allt är möjligt (bara man har lite kosing). Efter att ha gjort ett par halvhjärtade försök efter Marlin i Thailand och i Västindien förstod jag
att det handlar om att vara få i båten och flera dagar i sträck.

Med lite sparat kapital och med min bäste vän och Teamkamrat bestämde vi oss för att göra slag i saken.

Vi ville ha Marlingaranti och dessutom Blue Marlin. Då får vi väl rikta in oss på bästa fiskvattnen och vid bästa tiden. Dessutom ska du ha bästa kaptenen.

Den kapten som vi ville ha och som har bäst statistik var tyvärr uppbokad 2 år framåt... Okey då väntar vi tills vi kan boka 2 år framåt. Men när bokningarna för 2013 släpptes var de redan fullbokade....

Okey då kör vi nummer 2. Vi valde Kapten Niebuhr på Kap verde. En 52-årig räv med lika mycket tuffhet som en marinkårssoldat och 26 års erfarenhet som Marlin-kapten. Han var först på Sao vicente när där inte ens fanns färskvatten :) Han har 12 grander på sitt samvete så det lovade gott.

Väl på plats vankades 5 dagars solande, öldrickande och allmänt slöande. Vi hängde mest på Marinans bar då Sao Vicente var AFRIKA, tiggeri, prostitution m m. Värst var väl att vi såg två personer stå rakt upp och ner och göra stora toaletten utan att skämmas....

I baren fick vi inga goda indikationer tyvärr, ALL FUCKING GREEN WATER som kaptenen uttryckte det mellan ölen.

2a båten hade på 7 dagars fiske SETT 2 marlin. Det bådade inte gott.

1a dagen fick vi en Wahoo på 18kg (kaptenen pratade såsom tysk i kg)

2a dagen fick vi påslåg på en 100kg-marlin som smackade på 5ggr utan att fastna, 6e gången slog Niebuhr på gasen för fullt och hookade. Men efter några minuters fight stack den. Kroken satt i spjutet sa Kapten, ja, ja sa jag. Jag ska köpa dig en krokvässare, vilket mottogs med allt annat än ett leende.

3e dagen ett kort påslag av en 100kg som bara löste ut.

På kvällen inför sista dagen sa vi att vi får vara nöjda med den action vi haft, wahoo, vi har sett mycket delfiner, hammarhaj, valar etc... Nja det brukar ju i alla fiskehistorier lösa sig sista dagen. Och så rätt vi hade.

4e dagen hade knappt börjat när ett påslag som krokades omedelbart infann sig. Jag satte mig i stolen och ögonen baxnade när jag såg taildance på en 150kg marlin.

Efter ca 40 minuter kunde den äntligen landas och total lycka var ett faktum. Blue Marlin... check!!!!!!!!!!!!

En livsdröm var uppfylld. Jag sysslar ju mest med laxfiske och krafterna i ett sånt här paket är ju såklart 7 resor värre.



Se filmen på avslutningen via länken nedan och två mycket lyckliga herrar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar