fredag 27 mars 2015

Laxpremiär!

Äntligen igång. I Micke Fishhunters båt.

Micke hade i båten och klar för utfart 40 minuter innan jag ens var på plats. Lågvatten och Bornholmsfärja är ingen bra kombination, båten strandade..... som tur var kom en vän till Micke förbi och hjälpte till. Efter idogt sms och ringning kom jag äntligen sen bar det raskt av. Nästa gång ska jag vara en kvart i förtid så kanske jag möter en gladare fiskekamrat

Ett par resultatlösa timmar högg det i ytan en lax av mellankaliber, den släpptes kvickt i. 
En halvtimme senare klapp en riktigt fet öring Mickes bete (på riggen).

Sen small det till ordentligt, vid 11.30 gav sig en riktigt fet fin lax in i kampen, den stångades ca 30 meter nästan rakt ned. Efter riktigt hälleflundrafiske i 10-15 min kunde jag håva en grann lax (bilden)

Sedan var det trögt till 15.30 och vi var på väg inåt, då fick jag en jätterusning, en lax som går upp och hoppar och vi ser direkt att den är stor, 20 sekunder in i kampen går en riktig tungviktare in på motorsprutsspöet och Micke känner direkt att den är tung. 

Micke lägger full press under hela min kamp, efter 10-15 min kan Micke håva min. Den återutsätts och Micke kan drilla hemåt sin, eller inte. Den stångas stenhårt. Efter ytterligare 20min kommer den inåt båten och visar sig, dock omöjligt att uppskatta vikten. Den släpper bara metrar från båten, tungt tungt men Micke är härlig, nya tag nya fiskar :)

En go ca13kg lax o dubbelhugg på 10+  (gissningsvis) på e.m. Tyvärr gick den ena invid båten
Totalt 5. Ingen vägning då Micke på ett proffesionellt sätt ville i med fiskarna omgående så mina gissningar vad gäller vikt. Kan så klart vara 12 och 9 kg :) Alla var oklippta.



4.6 grader
40-50ft på 4 o 1 i ytan

Mickes beten samt
Sg 14 koppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar